Efektywna strategia zarządzania

Jaki model przywództwa realizuje Jeff Weiner?

Jeff Weiner był CEO LinkedIn. Podczas 11-letniej kadencji liczba użytkowników LinkedIn wzrosła z 33 mln do 690 mln, dochody zwiększyły się z 78 mln dolarów do 7,9 mld dolarów, a zespół powiększył się z 338 pracowników do ponad 16 tys. pracowników. Jeff obecnie pełni rolę Executive Chairman LinkedIn. Jaki model przywództwa realizuje Jeff Weiner, który przyniósł mu szacunek, uznanie, zaufanie kadry zarządzającej, jego zespołu czy inwestorów Linkedin?

 

 

Wywiad Jeffa Bermana z Jeffem Weinerem nagrany podczas konferencji Upfront Summit w Los Angeles. Jeff Weiner wyjaśnia m.in. temat związany właśnie z compassionte leadership. www.golinked.com

Znaczenie 'Compassionate'

Jeff przyznaje, że na początku swojej kariery, jeśli jakieś działanie było według niego pozbawione sensu, słuchał rozmówcy z zamiarem udzielenia mu odpowiedzi, ale tak naprawdę nie chciał rozumieć przekazu. Oczekiwał, że inni będą wykonywać zadania zgodnie z jego oczekiwaniami i czuł frustrację, gdy tak się nie działo. Z czasem zdał sobie sprawę, że to podejście było bezproduktywne.

 

Wszystko się zmieniło, gdy Jeff zainspirował się „Sztuką szczęścia” i zwrócił uwagę na różnicę pomiędzy empatią a compassionate. Empatia to umiejętność dzielenia czyichś uczuć. A compassionate oznacza nie tylko postawienie siebie w sytuacji drugiej osoby, próba zrozumienia tej osoby, ale także podjęcie odpowiedniego działania, aby pomóc tej osobie osiągnąć jej cel.

 

Wartość ‘compassionate leadership’

Jeff zdecydował ostatecznie o zmianie postępowania i zarządzaniu opartym o 'compassionate leadership’. Oznaczało to postawienie siebie w sytuacji innej osoby, zrozumienie współpracowników i stworzenie środowiska pracy opartego na większej współpracy. W konsekwencji pozwala pracownikom poczuć większą pewność siebie, jeśli chodzi o dzielenie się swoją opinią czy osiągania ich celów.

 

W wywiadzie Jeff wspomniał także o konfliktach w pracy. Tak wiele czasu w przedsiębiorstwach marnuje się w wyniku niepotrzebnych nieporozumień. Można by wiele z nich uniknąć, gdyby więcej osób wyszło poza tylko własną perspektywę i spróbowało zrozumieć perspektywę drugiej osoby. Dzięki czemu więcej decyzji i odpowiednich działań mogłoby być podejmowanych efektywniej i szybciej.

 

Jeff realizuje to podejście w praktyce od ponad dekady. Jest absolutnie pewien, że compassionate leadership jest nie tylko lepszym sposobem na budowanie zespołu, ale także kluczem do rozwoju firmy i osiągania przez nią ambitnych celów.  Weiner dodaje: „Kiedy zaczynasz bazować na compassionate leadership i stosujesz je w skali całej organizacji, nie tylko wobec pojedynczych pracowników, ale wobec wszystkich związanych z przedsiębiorstwem wówczas otrzymujesz ogromną wartość dodaną”.

 

Słuchanie sercem i budowanie relacji

Zwróćmy uwagę na tą naprawdę ważną kompetencję słuchania nie tylko uszami, ale przede wszystkim sercem, co wcale nie jest takie łatwe. Steven Covey wyróżnia 5 podstawowych poziomów słuchania:

 

ignorowanie – czyli takie niesłuchanie; obecnie taka sytuacja ma miejsce np. podczas wirtualnych spotkań. Gdy osoba jest wyciszona, bez włączonej kamerki, to często wykorzystuje ten czas np. na sprawdzenie swojej skrzynki pocztowej i uporządkowanie mejli. Dopiero, gdy zostanie o coś zapytana, prosi o powtórzenie pytania albo odpowiada ogólnie, co nie do końca odpowiada tematowi rozmowy, ale teoretycznie brzmi mądrze.

 

słuchanie pozorne – udawanie, że słuchamy z zainteresowanie naszego rozmówcy. A tak naprawdę interesuje nas tylko to, co chcemy sami powiedzieć i przedstawić nasz punkt widzenia.

 

– selektywne słuchanie – polega na większym zaangażowaniu niż wcześniejsze poziomy. Jednakże, skoncentrowane jest bardziej na dawaniu rad, ocenianiu i pouczaniu niż słuchaniu i chęci zrozumienia naszego rozmówcy.

 

uważne słuchanie – na tym etapie zaczynamy mówić o prawdziwym słuchaniu, aczkolwiek jeszcze nie idealnym. Jesteśmy zainteresowani, dlatego koncentrujemy się na podanych informacjach. Jednakże skupiamy się na tym, aby przede wszystkim zrozumieć tylko słowa, a nie intencje drugiej osoby.

 

słuchanie empatyczne – tu właśnie zaczynają się cuda, a konflikty zmieniają się w wyzwania. To jest moment, kiedy słuchasz z ciekawością i życzliwością, dajesz rozmówcy szansę na przedstawienie informacji bez wyciągania pochopnych wniosków. Próbujesz dostrzec całość przekazu, co jest powiedziane, jakim tonem, zwracasz uwagę na niewerbalne gesty mówiącego. Twoim głównym celem na tym poziomie słuchania jest pełne zrozumienie tego, co ta osoba próbuje Ci przekazać. Podczas spotkania, na którym zespół jest w stanie słuchać empatycznie jest w stanie dużo szybciej znaleźć rozwiązanie danego konfliktu czy problemu. Gdy wszyscy poczują się wysłuchani, nie ma potrzeby zbędnego wyjaśniania. Zamiast tego, jest miejsce na innowacyjne rozwiązania.

 

 

 

Compassionate leadership bardzo rezonuje ze mną. Z własnego doświadczenia przekonałam się, że dzięki empatii z odpowiednim działaniem często unikniesz niepotrzebnych konfliktów i przede wszystkim zaczniesz budować cenne relacje z innymi. Zachęcam Cię do uważnego słuchania zarówno z głowy, jak i z serca. Jak powtarza Jeff: ” Be compassionate. We’ll all be better off because of it”.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności.
Akceptuję