Jak to wszystko się zaczęło?
Dynamiczny rozwój LinkedIn
LinkedIn jest uznawana za największą sieć profesjonalistów na świecie, licząca ponad 750 mln użytkowników w ponad 200 krajach. Coraz więcej specjalistów, przedsiębiorstw czy uczelni posiada swój profil na LinkedIn, co jest imponujące biorąc pod uwagę fakt, że strona oficjalnie została uruchomiona stosunkowo niedawno – 5 maja 2003 roku. W jaki sposób LinkedIn zyskuje tak ogromną popularność? Zerknijmy na najważniejsze fakty z historii LinkedIn. Zapraszam Cię do szybkiej wirtualnej podróży w czasie. Fragment nagrania pochodzi z mojego kursu online.
Wszystko zaczyna się od ciekawego pomysłu…
Początki LinkedIn, jak w przypadku wielu startupów, zaczęła się w salonie jednego ze współzałożycieli Reida Hoffmana, który chciał stworzyć platformę społecznościową. Cenne doświadczenie zawodowe zdobył w Apple czy Fujitsu. W 1997 roku Hoffman rozpoczął swoje pierwsze przedsięwzięcie, zakładając SocialNet – platforma do randkowania online a także umożliwiająca kontaktowanie się osób o podobnych zainteresowaniach. Pomysł był świetny, ale znacznie wyprzedził swoje czasy i nie odniósł sukcesu. Jednakże Hoffman zdobył cenną lekcję.
Niesamowicie trudne, ale tak ponadczasowe i prawdziwe. Doskonale to rozumiem. Jeżeli masz pomysły, jak dotrzeć do osób, dla których moje materiały będą wartościowe, to proszę napisz do nas. Ok, ale wróćmy do naszej gwiazdy. Następnie Hoffman odnosił sukcesy w PayPal. Po przejęciu PayPal przez Ebay, Reid postanowił opuścić firmę i po raz kolejny spróbować urzeczywistnić swoje marzenia.
Historia LinkedIn, ekspansja i wdrażanie nowych funkcjonalności
I tak w 2002 roku Reid zaprosił kolegów do współpracy: Allen Blue, Konstantin Guercke, Eric Ly oraz Jean-Luc Valliant i powstał LinkedIn. Od początku powstania misją LinkedIn było i jest umożliwienie specjalistom na całym świecie wzajemnego nawiązywania kontaktu w celu osiągnięcia większej efektywności i sukcesu.
Kiedy oficjalnie strona LinkedIn została uruchomiona w 2003 roku, pod koniec pierwszego miesiąca działalności LinkedIn miał 4500 użytkowników. W wyniku dodawania nowych funkcjonalności LinkedIn zaczął być coraz bardziej atrakcyjny i przybywało nowych użytkowników. Tylko na początku 2005 roku LinkedIn zwiększył liczbę członków do ponad 3 milionów, gdy wprowadził usługi, które umożliwiły firmom publikowanie ofert pracy i wyszukiwanie w sieci potencjalnych pracowników.
W 2006 zostały udostępnione nowe opcje: zapraszanie osób do swojej sieci, korzystając z podpowiedzi ‘Osoby, który możesz znać’ a także możliwość dodawania rekomendacji. Te funkcje używane są do dnia dzisiejszego. Liczba członków wzrosła do ponad 5 milionów. A także, to był pierwszy rok, w którym LinkedIn odnotował zysk.
Po kilku latach rozwoju w Stanach Zjednoczonych, LinkedIn zaczyna ekspansję globalną. W 2008 roku w Londynie zostaje otwarte pierwsze międzynarodowe biuro. A później kolejne biura zostają otwarte m.in. w Amsterdamie, Dublinie, Dubaju, Toronto, Singapurze, Sao Paulo, Szanghaju czy Sydney. I oczywiście w wielu miastach Stanów Zjednoczonych.
Na początku 2009 liczba użytkowników LinkedIn przekroczyła 55 milionów. A także wtedy dołączył Jeff Weiner, który szybko został uwielbianym przez pracowników i użytkowników CEO LinkedIn. Jego zadaniem było zadbanie o misję i wartości LinkedIn, aby ustalić pewne strategiczne priorytety. Ale przede wszystkim zasłynął jako ‘Father of Compassionate Leadership’, czyli ojciec przywództwa opartego o empatię połączoną z właściwym działaniem.
Świętując 10-lecie istnienia, na LinkedIn było już zarejestrowanych 225 milionów użytkowników z całego świata. Zaczęto również interesować się studentami, absolwentami, osobami, które zaczynały rozwijać swoją karierę zawodową. A także wtedy, znacząco przebudowano nawigację na LinkedIn na bardziej przyjazną a wygląd strony na bardziej nowoczesny.
Microsoft + LinkedIn
W 2016 Microsoft przejął LinkedIn łącząc usługi światowego lidera profesjonalnych rozwiązań technologicznych z liderem światowej sieci społeczności zawodowej za rekordową kwotę ponad 26 miliardów dolarów. Było to najdroższe przejęcie w historii Microsoftu.
W 2017 r platforma została znacząco przeprojektowana, dzięki czemu obsługa LinkedIn stała się szybsza, łatwiejsza w nawigacji i bardziej intuicyjna. A także została uruchomiona bardzo praktyczna mobilna wersja LinkedIn.
Ciągły rozwój
LinkedIn jest ciągle rozwijany i dodawane są nowe funkcjonalności. Wdrażane są kolejne innowacje rozwiązania: marketingowe, rekrutacyjne, sprzedażowe. Przejmując Lynda.com, LinkedIn uruchomił LinkedIn Learning, gdzie możesz znaleźć mnóstwo profesjonalnych kursów.
Ciekawa jestem co według Ciebie, powinno być wdrożone na LinkedIn, aby stworzyć jeszcze bardziej przyjazne środowisko dla użytkownika LinkedIn?